Leestijd 5 minuten

In mijn vorige twee blogberichten heb ik de zoekmachineoptimalisatie vanaf de basis uitgelegd en waarom het belangrijk is voor jouw website. In het laatste deel van dit drieluik zal ik een aantal SEO tools bespreken die je een hoop tijd kunnen besparen.

SEO: doeltreffend maar tijdrovend

 

zoekmachine optimalisatie is doeltreffend, maar ook zeer tijdrovend werk. Gelukkig zijn er meerdere tools beschikbaar die je hierbij een handje kunnen helpen.
Ik heb er vijf in willekeurige volgorde op een rijtje gezet;

 

MOZ 

Moz is een veelgebruikte alles-in-één SEO tool met ontzettend veel mogelijkheden. Met deze tool kun je o.a. de posities van de zoekwoorden controleren, zien wat de keyword difficulty is, waar technische fouten in de website zitten en wat potentiële backlinks zijn. Met de gratis versie van MOZ kun je beperkt dingen opzoeken, voor de meer uitgebreide features moet (uiteraard) betaald worden.
Prijs: vanaf $99 per maand

 

moz seo tool logo

TIP: Moz heeft ook een SEO-toolbar, waarbij je meteen kunt zien of een pagina goed is geoptimaliseerd.

 

Wordtracker Scout
Dit is een eenvoudige, maar zeer handige keyword plugin voor Chrome.

 

Je kunt met de wordcloud in één oogopslag kunt zien wat de belangrijkste keywords op de pagina zijn en wat het zoekvolume van en de concurrentie op de zoekwoorden is.
Prijs: gratis.

 

wordtracker scout gratis seo tool voor keywords

 

Majestic
Wederom een erg uitgebreide tool. Majestic maakt gebruik van een eigen crawler die de inkomende links bepaalt. In de gratis versie zijn er een aantal functies gelimiteerd tot een aantal handelingen per dag. Hierna kun je de site niet meer gebruiken en moet je wachten tot de volgende dag.
Prijs: vanaf € 39,99 per maand.

 

TIP: Voor zowel Chrome als Firefox heeft Majestic ook een plugin, de Backlink Analyzer. Bij een abonnement kun je gebruik maken van meer mogelijkheden van de plugin.

 

übersuggest gratis seo tool logoÜbersuggest

Een erg handige tool die je kunt gebruiken om combinaties van zoekwoorden te maken en suggesties te geven. Op het moment dat je een zoekwoord invult wordt deze gecombineerd met relevante woorden en op alfabetische volgorde.
Hierdoor krijg je een behoorlijke lijst met mogelijke suggesties van keywords die je kunt gebruiken in de copy van de website.
Prijs: gratis.

 

Google!
Google AnalyticsGoogle Search Console (voorheen Google Webmaster Tools), Google Keyword Planner en Google Pagespeed Insights.
Google reikt je met hun eigen tools bruikbare handvatten aan die je kunt gebruiken om het maximale uit jouw website te halen. Voor vrijwel iedere tool is er een uitgebreide handleiding beschikbaar, want Google wil dat je het snapt en vindt het belangrijk om kennis te delen. Door deze hulp te bieden wordt volgens Google de online zoekwereld namelijk voor iedereen steeds een beetje beter.
Prijs: Verschillend, van gratis tot betaald.

 

google logo hoofd met gekleurde tandwielen seo tool

 

TIP: De kennisbank van Google is ontzettend groot en bestaat uit vele informatieve video’s op Youtube en diverse uitgebreide handleidingen en instructies.

Dit is slechts een greep uit de vele gratis en betaalde SEO optimalisatie tools die er online beschikbaar zijn. Het is echter belangrijk dat je de data uit de tools ook kunt interpreteren en daadwerkelijk kunt gebruiken om je site te optimaliseren. Goede SEO-proof copy schrijven is veel meer dan slechts een stukje tekst schrijven!

Wij zorgen ervoor dat we zelf ook op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO door een aantal bekende blogs te volgen:

 

Heb je zelf nog goede SEO tips? Of kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op door hieronder een berichtje achter te laten, zodat wij je kunnen helpen met het optimaliseren van jouw website.

Lees ook de artikelen over de basis van SEO en de uitleg van SEO content en techniek.

Rianne van Straten Online marketeer
Copyright 2018. ZIGZAG ONLINE is onderdeel van