Leestijd 6 minuten

Als online marketing bureau zijn wij voor meerdere klanten verantwoordelijk voor de zoekmachinemarketing en SEO optimalisatie. Wij krijgen regelmatig vragen van klanten over deze onderwerpen en hebben een overzicht gemaakt van de 10 meest gestelde vragen over SEO:

1. Kunnen jullie ons gegarandeerd op de eerste plek van Google krijgen?

Het antwoord hierop is simpel; nee. Wij kunnen nooit een #1 positie in Google garanderen en iedereen die dit wel beweert is keihard aan het bluffen. Wij kunnen wel het volgende garanderen; met de juiste middelen en tools zorgen we ervoor dat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google komt. En in de praktijk is dit vrij regelmatig alsnog de nummer 1 positie. 🙂

 

 

2. Als je een zoekwoord heel vaak gebruikt in de tekst stijg je toch vanzelf naar een hogere positie?

Ook hier is ‘nee’ het antwoord. Sterker nog, Google kan het overmatig gebruiken van een bepaald zoekwoord zelfs bestraffen door je te laten dalen in de zoekresultaten. Door heel vaak hetzelfde woord te herhalen – oftewel ‘keyword stuffing’ – komt de tekst onnatuurlijk over. Dit draagt niet bij aan de optimale gebruikerservaring die Google als doel heeft gesteld. Het is daarom veel beter om in een tekst synoniemen en gerelateerde termen voor het belangrijkste zoekwoord te gebruiken en zo een natuurlijke tekst te creëren.

 

3. Zijn meta descriptions nog belangrijk?

Jazeker! Door het invullen van de meta description die Google vervolgens 1 op 1 overneemt kun je een korte omschrijving geven waar de betreffende pagina over gaat. Door een goede, duidelijke en wervende tekst in de meta omschrijving kun je potentiële bezoekers overtuigen om op jouw link te klikken. Je hebt hier slechts ±155 tekens ruimte voor, dus het is belangrijk een goede call to action te vermelden.

 

4. Kunnen we beter ‘domein.nl/blog’ of ‘blog.domein.nl’ gebruiken?

Wij adviseren altijd om een blog als subpagina toe te voegen in plaats van als subdomein. Google ziet een subdomein (blog.domein.nl) als een losse site en niet als onderdeel van het domein. Hierdoor moet deze pagina zelfstandig een positie bij Google veroveren en moet je dus veel meer werk verrichten. Als je een blog echter als subfolder (domein.nl/blog) toevoegt profiteert deze van de reeds opgebouwde reputatie van het domein en zal deze sneller geïndexeerd worden.

 

5. Wat doen jullie eigenlijk heel de dag voor |SEO?

Veel mensen weten niet dat zoekmachine optimalisatie een tijdrovende bezigheid is. Ons werk op dit gebied bestaat voornamelijk uit zoekwoorden onderzoeken, technische analyses uitvoeren, het (her)schrijven van copy, technische wijzigingen doorvoeren, zorgen voor content verrijking en héél goed monitoren. Zodra er wijzingen zijn gedaan is het belangrijk de positie van de keywords in de gaten te houden en regelmatig (technische) SEO analyses uit te voeren. Wij gebruiken hiervoor diverse professionele |SEO-tools om alles zo goed mogelijk bij te houden.

 

6. Ik ben gezakt in Google, hoe komt dat?

Helaas is hier geen kant-en-klaar antwoord op en kan dit meerdere oorzaken hebben. Een daling in de zoekresultaten van Google kan bijvoorbeeld te maken hebben met een wijziging op de website, een wijziging in het algoritme van Google, een penalty of een actuele gebeurtenis waar ineens veel content over geplaatst wordt. Je kunt je voorstellen dat er tijdens en na de aanslagen in Parijs heel veel nieuwe artikelen werden gepubliceerd. Hierdoor kan het gebeuren dat een goed scorende pagina over hotels in Parijs ineens een heel stuk lager komt te staan in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat je goed onderzoek verricht naar de mogelijke oorzaak of laat een |SEO analyse uitvoeren.

 

7. Uit hoeveel woorden moet een goede |SEO tekst bestaan?

Een tekst voor een pagina of blog moet uit minimaal 250 en idealiter tussen de 350 – 500 woorden bestaan, maar dit maakt het niet automatisch een sterke SEO tekst. Om een goede, zoekmachine-vriendelijke tekst te schrijven zijn er meerdere punten belangrijk en kun je lezen in mijn blog over |SEO content.

 

8. Wat is naast Google de grootste zoekmachine?

Veel mensen denken dat Bing de op één na grootste zoekmachine is, maar niets is minder waar. Na Google worden er op Youtube de meeste zoekopdrachten uitgevoerd waarbij het populairste onderwerp ‘muziek’ is. Niet geheel onverwachts, natuurlijk. 😉

 

9. Wordt Bing dan überhaupt wel gebruikt?

Bing wordt zeker gebruikt als zoekmachine, maar met 95% marktaandeel is Google nog steeds de grote leider. Dit is ook de reden dat wij ons voornamelijk op Google richten als we spreken over zoekmachine marketing en optimalisatie.

 

10. Afbeeldingen hebben toch geen tekst en zijn dus niet belangrijk voor Google.

Het is een misvatting om te denken dat afbeeldingen op een website geen invloed hebben op de positie in de zoekresultaten. Ook voor afbeeldingen is het belangrijk deze te optimaliseren en ervoor te zorgen dat o.a. de bestandsnaam, omringende tekst en alt tekst kloppen met hetgeen dat afgebeeld wordt.

Heb je naar aanleiding van dit blog aanvullende vragen over |SEO optimalisatie of misschien vragen over een ander onderdeel van online marketing? Stel ze gerust via onderstaand reactieformulier of neem contact met ons op!

Copyright 2018. ZIGZAG ONLINE is onderdeel van