Conversie optimalisatie voor Exact
Het doel van de conversie optimalisatie was het optimaliseren van de landingspagina van Exact groothandel software. Exact adverteert met Google AdWords en zorgt zo voor veel betaald verkeer naar deze specifieke landingspagina. Het probleem was het hoge bounce percentage en het lage doorklik verkeer.
Zo zag de landingspagina er uit:
Zoals je ziet krijgt de gebruiker op deze landingspagina een keuze tussen een volledig ERP systeem (bedrijfssoftware voor grote internationaal opererende groothandels) en Exact online (een cloud oplossing voor “kleinere” MKB groothandels). Dit betekent dat gebruikers in één oogopslag moeten kunnen zien waar ze naartoe moeten maar tevens genoeg info moeten krijgen over wat de opties inhouden. Op het eerste gezicht lijkt dit een prima opzet maar de statistieken lieten zien dat veel bezoekers niet doorklikte.
A/B testen
Om een betere performance te krijgen op de landingspagina zijn we eerst begonnen met de teksten, deze zijn zover mogelijk geoptimaliseerd qua tone of voice en (SEO)inhoud. Daarnaast hebben we verschillende formats en lay-outs ontworpen. Van een zeer minimale landingspagina (variation 2) tot een wat uitgebreidere landingspagina (variation 1) met meer informatie. Deze verschillende landingspagina’s werden vergeleken d.m.v. een A/B/N test:
Uiteindelijk kwam onderstaande landingspagina als winnaar uit de bus. Opvallend genoeg werkte deze pagina beter met illustraties dan met foto’s en was de minimale lay-out van de pagina goed voor een betere doorklik.
Zoals de grafiek hieronder aangeeft is er een doorklik verbetering van 43% gerealiseerd! Ook Google analytics en Google AdWords lieten een verlaagde bounce rate en verbeterde click-through rate zien t.o.v. de oude situatie.